Gå til hovedinnhold

I utakt med folket




Den norske kirke - "Folkekirken", som den ynder å kalle seg - viser igjen at den er i utakt med den norske folkemeningen. Forslaget om egen vigselliturgi for homoseksuelle par ble nedstemt med 64 mot 51 stemmer i kirkemøtet tirsdag. Kirken, som tydeligvis ikke har forstått dette med "gjør døren høy, gjør porten vid", befinner seg åpenbart fortsatt i den mørke middelalder og har ikke fått med seg at resten av verden faktisk er kommet til år 2014.


Synet på ekteskap er imidlertid ikke det eneste området der Kirken ikke følger den allmenne oppfatningen blant folket. Kirkens morallære rundt seksualitet er også håpløst utdatert. Vi hører fortsatt prester moralisere over at seksualitet før ekteskapet er galt, og at samboerskap er synd. Unnskyld meg, men hvem lever etter disse prinsippene idag? Hvorfor skal man fordømmes av geistlige mørkemenn på grunn av en aktivitet som ikke skader noen, og som både fysiologisk og emosjonelt er sunn?

Statskirken har tydeligvis heller ikke fått med seg at benkeradene under gudstjenesten blir tommere og tommere for hvert år som går. Likevel insisterer den på at presten skal stå der og preke søndag etter søndag for et tilårskommet publikum som antageligvis ikke hører hva han sier. Og så har vi denne tåpelige skikken med å servere vin og tørr kjeks. Tror prestene det gjør oss til bedre mennesker, kanskje? Og hva i svarteste har det med Jesus å gjøre?

For de fleste går kun i kirken når de er nødt til det, for eksempel i forbindelse med fine tradisjoner som barnedåp og konfirmasjon. Likevel skal kirken på død og liv innlemme disse seremoniene i gudstjenester fylt med religiøs propaganda. Det er på tide at kirken får øynene opp for at folk flest faktisk ikke er interessert i å sitte i kirken og kjede seg gjennom en hel gudstjeneste bare for å se en barnedåp.

Men det største problemet med kirken er selvfølgelig at den ikke tar hensyn til hva medlemmene faktisk tror på. Hvor stor andel er det som tror på inkarnasjonen, for eksempel? Jeg tror nok at de fleste vil være enig i at Jesus sa mye klokt. Han viste at kjærligheten er størst av alt og at man skal være snille mot hverandre, og han var klar på at man ikke skal fordømme andre for deres meninger og seksuelle legning. Men dette med at han var Guds sønn, født av en jomfru, og at han stod opp fra de døde, tror jeg ikke du får mye gehør for hvis du spør et alminnelig statskirkemedlem. 

Hvor kommer alt dette tullet fra? Jo, fra en bok som ble skrevet for 2000 år siden. Det sier seg selv at en utdatert bok som dette ikke kan lære oss noe særlig av betydning idag. Ting har tross alt utviklet seg litt i løpet av de årene som har gått siden da.

Vi har til tider sett vilje til omstilling hos noen av kirkens menn. Men rause og tolerante prester, som f. eks. Einar Gelius, blir fort møtt med en kald skulder og utestengelse når de forsøker å utfordre de konservative mørkemennenes dominans i kirken.

Skal Den norske kirke klare å bli en virkelig folkekirke, er den nødt til å gå drastisk til verks og revurdere både sin praksis og sin lære. Seremoniene må åpnes for alle, uansett seksuell legning, hudfarve og religiøst syn, teologien må moderniseres betraktelig, og gudstjenestene kan man med fordel kutte ut. Det finnes allerede krefter der som kjemper for en åpen, raus og inkluderende folkekirke, men dessverre er det fortsatt mange som henger igjen i fordums århundrer. La oss håpe at den liberale siden vinner frem, slik at kirken virkelig kan få høye dører og vide porter.






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...