Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Hvite niggere

 


Hvite niggere

Ingvar Ambjørnsen

Cappelen, 1986


Ingvar Ambjørnsen er en forfatter som i tillegg til å ha høstet mye god kritikk også har klart å tilkjempe seg status som «folkekjær», selv om han ikke er noen «krimkonge». Personlig har min kjennskap til hans forfatterskap begrenset seg til noen Pelle og Proffen-bøker jeg leste i ungdommen, og kanskje en av disse Elling-bøkene, uten at jeg skal si det med altfor stor sikkerhet. Men nå har jeg lest romanen Hvite niggere, Ambjørnesens store frikerroman fra 1986. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Romanen er delt inn i tre «bøker». I den første foregår handlingen i Oslo, der hovedpersonen Erling Haefs kommer hjem til Oslo etter et lengre opphold i Spania. Her blir vi kjent med hovedpersonen som, i tillegg til å ha et slags virke som forfatter, lever av almisser fra skattebetalerne og ellers bruker tiden sin på å proppe i seg rusmidler, først og fremst alkohol og hasj. Vennen Charly er en arbeidssky poet som også har en forkjærlighet for rusmidler. Deres venninne Rita er den siste sentrale figuren i romanen. I bokens første del livnærer hun seg som hore mens hun venter på å dø av kreft. Hennes foretrukne rusmiddel i livets siste fase er heroin. I denne delen av boken er tonen ganske mørk, selv om det er mye humor i omstendighetene disse giddalause, selvoppnevnte outsiderne i et av verdens mest velstående, stabile og harmoniske land ender opp i.


I del to går handlingen tilbake i tid. Her møter vi trekløveret under oppveksten i småbyen Lillevik, formodentlig et fiksjonalisert Larvik, Ambjørnsens egen hjemby. Tonen er mye lettere, og humoren mye mindre besk i denne delen, og lesningen er langt mer fornøyelig enn i del én. Her blir det klart at Ambjørnsen ikke har noen dypere hensikt med boken enn å fortelle en noen temmelig ville historier om mennesker som sjelden blir mer enn karikaturer. Hovedpersonen er den som får mest kjøtt på bena, (naturlig nok i og med at romanen er skrevet i førsteperson), men ikke mer enn at han er en litt kødden gutt som er god på bunnen. Dessuten er han en lesehest med sans for tung litteratur og etter hvert egne litterære ambisjoner. Men først og fremst handler det altså om de elleville opplevelsene til Erling, Charly og Rita på 60- og 70-tallet. Og ikke bare er historiene ville og fornøyelige, de blir også fortalt med oppfinnsomhet og variasjon. Jeg humret meg gjennom mye av dette, ingen tvil om det. 


I del tre tar Erling turen til Vestlandet, der han prøver seg på gartnerskole og får en seksuell oppvåkning, noe som ikke bare bringer med seg ekstase og hjertesorg, men også gonorre og det som verre er, alt sammen ledsaget av et jevnt høyt rusinntak og utskeiselser i alle mulige retninger. Når Erling etter hvert inntar Vestlandets hovedstad Bergen, begynte jeg å gå litt lei. Det blir litt for mye av det gode, særlig etter at Erling flytter inn i en råtten kåk full av søppel og uteliggere. Mot slutten av boken går turen til Oslo, der flere merkelige hendelser skildres med språk som blir stadig mer slitsomt med alle sine «morsomme» oversdrivelser og «farverike» sjargong. (Det presumptivt muntlige språket Ambjørnsen bruker egner seg kanskje godt når han skriver om folk på Østlandet, men når han legger ugrammatiske hunkjønnsformer i munnen på bergensere, føles det veldig lite autentisk.)


Joda, boken er underholdende nok, og den viser en forfatter som vet hvordan man forteller en god historie. Ja, tidvis er romanen glitrende fortalt. Problemet er bare at det blir for mye av det gode. Da blir det vanskelig for leseren å identifisere seg med karakterene. og alle de drøye episodene på rekke og rad mister sin kraft. Boken savner nerve og en rød tråd. Og avslutningen er så brå og antiklimaktisk at jeg trodde mitt velbrukte eksemplar manglet noen sider. Jeg måtte oppsøke mitt lokale bibliotek og ta en kikk på det eksemplaret de av en eller annen grunn hadde gjemt bort i magasinet, for å forsikre meg om at jeg faktisk hadde lest hele romanen. Men jeg leser gjerne Ambjørnsen igjen, for er det noe han kan, er det å fortelle en god historie.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...