Gå til hovedinnhold

Sex, psykopati og sentralamerikansk spenning

 

Tex Willer nr. 680

«Guatemala»

av Pasquale Ruju og Stafano Biglia

Egmont, 2021


Julia Kendall nr. 3

«I morderens klør»

av Giancarlo Berardi og Gustavo Trigo (med Marco Soldi og Luca Vannini)

Egmont, 2021


Det er atter på tide å ta en kikk på italienskproduserte tegneserier med handling fra det nordamerikanske kontinent. Og ettersom vi snakker om serier fra forlagshuset Bonelli, snakker vi selvfølgelig ikke om kunstserier som utfordrer mediets formale begrensninger og eksperimenterer med narrative strukturer og utfordrende tematikk, men om underholdningsserier som underordner seg gjenkjennbare mønstre der forventningen om noe nytt kun kan realiseres innenfor kjente rammer. Det er atter på tide å snakke om Tex og Julia.


Vi er kommet til andre del av historien som ble innledet i Tex Willer nummer 679. Mens den forrige episoden utspilte seg i sin helhet i Mexico, foregår det meste av handlingen i denne episoden i Guatemala, der det etter president Barrios’ har oppstått et farlig maktvakuum, der attentater, politisk terror, og innblanding fra innflytelsesrike amerikanere hører til dagens orden, og et statskupp ser ut til å være nært forestående. 


Selve historien begynner med en lang, dramatisk flashback-sekvens der vi får vite om bakgrunnen til Gregorio, guvernør Montales’ vakt. Deretter har historien en tradisjonell, lineær oppbygning. Guvernør Montales reiser til Guatemala på et diplomatisk oppdrag, og den som leste forrige episode, forstår nok at dette innebærer en viss risiko for liv og helse for guvernøren; derfor velger Tex og gjengen å bli med. Denne episoden har ikke så mye action som vanlige Tex-historier, og knapt et dødelig skudd blir avfyrt, men spenning er det likevel ikke mangel på. Imidlertid er det spillet blant de rike og mektige og de sosiale forhold i Guatemala etter Barrios’ reformer som gjør dette til interessant lesning.


Pasquale Ruju og Stefano Biglia skildrer et Guatemala der godseierne og elitene, i ledtog med amerikanske forretningsmenn og lyssky operatører fra Washington, gjør det de kan for å maksimere egen profitt og holde fattigfolk og småbrukere nede. Nå er ikke jeg noen ekspert på sentralamerikansk 1800-tallshistorie, men det er ikke vanskelig å se paralleller til De forente staters ulike engasjementer i bananrepublikkene i «Amerikas bakgård» i etterkrigstiden. Særlig Guatemala ble som kjent en viktig tumleplass for CIA og amerikansk kapital på 1950-tallet. 


Historien er nydelig tegnet av Stefano Biglia, som også tegnet forrige nummer. Han forteller godt og lager detaljerte, estetisk tiltalende tegninger kjennetegnet av en ren tusjstrek og god balanse mellom lyse og mørke og mørke felter. 

Denne episoden avslutter på høydramatisk vis med en av de mest velkjente og potente tropene i heroisk orientert spenningsfiksjon. Jeg kommer i hvert fall til å plukke opp neste nummer. 


Jeg har også plukket opp det tredje nummeret av Julia Kendall. «I morderens klør» er siste del av en trilogi der kriminolog Julia og hennes venner i politiet jakter på den psykopatiske, sadistiske og ikke minst lesbiske seriemorderen Myrna Harrod. 


I dette avsluttende avsnittet har det gått noen måneder siden del to, og Myrna har etablert seg under en ny identitet i hjembyen. Det er duket for et oppgjør mellom heltinnen og antagonisten, men ikke før seriemordersken har fått utløp for sine dødelige lyster. Lyster, ja, for Myrna er en utpreget libidinøs kvinne, og volden i denne tegneserien er jevnt over så seksualisert at jeg mistenker at den ville vakt debatt om den hadde blitt utgitt for et par-tre tiår siden. Idag er et selvfølgelig ingen som bryr seg om tegneserievold lenger, og det skal vi vel være glade for. Men i disse Pride-tider er det sikkert en del som har innvendinger mot at at en formodentlig heteroseksuell ikke-menstruerende forfatter velger å bruke en menstruerende LGBTQIA+-person som antagonist i en slik serie. Men de som kunne tenkes å ha disse innvendingene, leser neppe denne serien. Dessuten er forfatter Giancarlo Berardi sannsynligvis mer interessert i å fortelle en genretypisk historie som inngår i en bestemt populærkulturell kontekst, enn å sementere antilesbiske holdninger. Uansett fungere historien bra, selv om jeg aner et gjentagende mønster oppbygningen av hver av disse tre episodene. En ting som skiller denne historien fra de to foregående, er at den for en stor del fortelles fra seriemorderskens synsvinkel, med rikelige mengder indre monolog som på samme tid menneskeliggjør og dehumaniserer henne. 


Tegningene i dette siste avsnittet er utført av Gustavo Trigo (i samarbeid med Marco Soldi og Luca Vannini). Visuelt står han nærmere Vannini (som tegnet den første boken) enn Corrado Roi (som tegnet den andre), men tegningene er mer slurvete utført og mangler elegansen og presisjonen til Vannini. Men Soldis omslag, et nærbilde av vår heltinne liggende naken og bakbundet på en seng, er godt utført og fungerer godt som blikkfang i all sin spekulative prakt.


Dette er visstnok den siste boken inntil videre. Det blir interessant å se om det kommer mer Julia. Jeg leser gjerne flere bøker i denne serien, men jeg mistenker at dette er det siste vi får se av Julia, i hvert fall på en stund. Kanskje det hadde vært en idé å utgi serien i et billigere, mindre sort-hvitt-format?


(La meg til slutt meddele min irritasjon over slurvet på den redaksjonelle siden i bok nummer 2 og 3. I forrige nummer skriver redaktøren «triologi» og oppgir feil tegner, og tror du ikke han klarer å gjenta «triologi» og i tillegg stave navnet til en av tegnerne feil i nummer 3? Det er bare én side, så det kan da ikke være så vanskelig å luke ut feil.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H