Gå til hovedinnhold

Fransk absurdisme og italiensk western: Noe for deg?



Vi har mottatt et brev. Vi gjengir det her i sin helhet:


Kjære Würmstuggu

Vi er en gruppe damer fra Vestfold og Telemark fylke som sliter med en følelse av fremmedgjøring og meningstap i møte med verden og moderniteten. Derfor har vi startet en forening for mangfold, inkludering og psykisk helse for å skape retning i livene våre. Vi lurer på om Würmstuggu har noen lesetips i så måte.


Med vennlig hilsen

Bamble Regnbue Forening


Redaktør Dalberg svarer: 


Dere føler kanskje at tilværelsen virker meningsløs, eller opplever kanskje at meningsløsheten er tilværelsens dypeste og mest grunnleggende kvalitet? Hvorfor ikke sette av noen timer til å lese antologien Omkring det absurde, en samling enaktere og sketsjer fra det det absurde teater, 1950-tallets heteste trend blant franskspråklige dramatikere? Her finner vi korte skuespill skrevet for scenen og radio av et utvalg dramatikere som stort sett er ukjente for meg. De tre eneste jeg kjente til fra før, Samuel Beckett, Jean Genet og Eugène Ionesco, står for de mest uinteressante tekstene her. Ionesco skal ha for at han har en del humor i skuespillet «Jacques eller underkastelsen», men selve stykket er så fjasete at det er vanskelig å anbefale det. Stykkene til Genet («Hushjelpene») og Beckett («Teaterfragment I») er bare kjedelige. Det er imidlertid flere stykker i denne boken som er vel verdt å få med seg. Jean Anouilhs «Orkesteret» synes jeg fungerte ganske fint. Det handler om et orkester som spiller en konsert, men likevel klarer å holde diverse samtaler gående gjennom konserten. Her avsløres litt av hvert om livene til musikerne samt forhold og konflikter dem imellom. Til slutt tar en av dem livet av seg på toalettet. Jean Tardieus «Luken» og Roland Dubillards «Regnvær» er riktig så fornøyelige småstykker som vekker både latter og forundring. Fernando Arrabals stykke «Piknik i det grønne», om en soldat som får besøk av foreldrene sine på slagmarken, er også ganske morsomt selv om det har et litt forslitt krig er skikkelig dumt-budskap. Jeg synes også «Professor Taranne» av Arthur Adamov var helt ok. Felles for alle disse stykke er at de ikke tar hensyn til tradisjonell dramaturgisk oppbygning, men handlingsforløp som av og til ser ut til å være skrevet etter innfallsmetoden og karakterer og miljøer som mangler konsistens, slik at man som leser ofte forblir helt uberørt. Men, selvfølgelig, på scenen kan man sikkert få mye ut av disse tekstene, særlig med kostymer, kulisser, overdrevne ansiktsuttrykk og plumpe antydninger. Utvalget er gjort av Kjell Helgheim, som også har oversatt alle stykkene og skrevet det fine etterordet. Men trenger du lese boken? Tja, for å gjøre det, må man ta et bevisst valg, og ansvaret hviler på deg.


Ellers er vi kommet til tredje nummer av westerntegneserien Ken Parker av Giancarlo Berardi og Ivo Milazzo, og her har vi faktisk å gjøre med en utgivelse som bør leses av alle som interesserer seg for westerntegneserier, eller i alle fall de som synes det er greit å bruke 149 kroner på en tegneserie på 96 sider i sort-hvitt, uavhengig av om de finner tilværelsen meningsløs eller full av mening. «Gentlemen» (forøvrig en glimrende tittel, men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her) er nemlig en utmerket historie fra rekonstruksjonstiden om sørstatsseparatister som ønsker å gjenreise konføderasjonen etter det forsmedelige nederlaget i borgerkrigen. I og med at den foretrukne metoden deres er terror, sier det seg selv at dette er en brutal fortelling med store mengder vold og tap av menneskeliv. Men den har også et godt plot og er smart fortalt, og vi blir blir presentert for opptil flere figurer utstyrt med adskillig mer dybde enn hva vi er vant med i f.eks. Tex Willer. Helten selv, Ken Parker, dukker først opp på side 39, rett før toget han befinner seg på blir utsatt for et angrep av banditter. Deretter får han flere omganger grisejuling, før han mot slutten får demonstrert sin egen kapasitet som voldsmann. Bandittlederen i denne historien, som forøvrig ligner mistenkelig på Lee Marvin, er en skikkelig råtass av en skurk, men det er hans medsammensvorne Kirk Collins og Mark Butler som er de egentlige hovedpersonene her, og dessuten «gentlemennene» tittelen viser til, og deres indre reise er en av grunnene til at jeg synes at dette er det beste nummeret i denne serien så langt. En annen grunn er tegningene. Så langt har ansiktene og figurene vært Milazzos svakheter som tegner, men i denne historien ser jeg en klar forbedring. Det virker som han har løst opp streken litt med det resultat at ansiktene er blitt mer livlige og gjenkjennelige og kroppene og positurene mer virkelighetstro. Ellers er det mye fin bruk av skygger og silhuetter, og de nesten impresjonistiske bakgrunnene har jo kjennetegnet serien fra bok 1. Dessverre har det sneket seg inn en historisk unøyaktighet i fortellingen. Andrew Johnson oppgis å være president, men handlingen utspiller seg i 1870, og da var det som kjent Ulysses S. Grant som satt i det hvite hus. Nuvel, historien er uansett meget god, og det skal bli interessant å følge denne serien videre. Så kan man alltids innvende at serien ikke reflekterer tilværelsens vilkårlighet og menneskenes ubetydelighet i verden, og at historiene ikke er annet enn illusorisk meningskonstruksjon for å gjøre det lettere å forsone seg med eksistensen i et kaldt og indifferent kosmos der vi for alltid må være fremmede.


Omkring det absurde: Franske enaktere og sketsjer 1945-1965

Utvalg og oversettelse: Kjell Helgheim

Solum Bokvennen, 2018


Ken Parker: Gentlemen

av Giancarlo Berardi og Ivo Milazzo

Egmont, 2021


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H