Gå til hovedinnhold

Fransk absurdisme og italiensk western: Noe for deg?



Vi har mottatt er brev. Vi gjengir det her i sin helhet:


Kjære Würmstuggu

Vi er en gruppe damer fra Vestfold og Telemark fylke som sliter med en følelse av fremmedgjøring og meningstap i møte med verden og moderniteten. Derfor har vi startet en forening for mangfold, inkludering og psykisk helse for å skape retning i livene våre. Vi lurer på om Würmstuggu har noen lesetips i så måte.


Med vennlig hilsen

Bamble Regnbue Forening


Redaktør Dalberg svarer: 


Dere føler kanskje at tilværelsen virker meningsløs, eller opplever kanskje at meningsløsheten er tilværelsens dypeste og mest grunnleggende kvalitet? Hvorfor ikke sette av noen timer til å lese antologien Omkring det absurde, en samling enaktere og sketsjer fra det det absurde teater, 1950-tallets heteste trend blant franskspråklige dramatikere? Her finner vi korte skuespill skrevet for scenen og radio av et utvalg dramatikere som stort sett er ukjente for meg. De tre eneste jeg kjente til fra før, Samuel Beckett, Jean Genet og Eugène Ionesco, står for de mest uinteressante tekstene her. Ionesco skal ha for at han har en del humor i skuespillet «Jacques eller underkastelsen», men selve stykket er så fjasete at det er vanskelig å anbefale det. Stykkene til Genet («Hushjelpene») og Beckett («Teaterfragment I») er bare kjedelige. Det er imidlertid flere stykker i denne boken som er vel verdt å få med seg. Jean Anouilhs «Orkesteret» synes jeg fungerte ganske fint. Det handler om et orkester som spiller en konsert, men likevel klarer å holde diverse samtaler gående gjennom konserten. Her avsløres litt av hvert om livene til musikerne samt forhold og konflikter dem imellom. Til slutt tar en av dem livet av seg på toalettet. Jean Tardieus «Luken» og Roland Dubillards «Regnvær» er riktig så fornøyelige småstykker som vekker både latter og forundring. Fernando Arrabals stykke «Piknik i det grønne», om en soldat som får besøk av foreldrene sine på slagmarken, er også ganske morsomt selv om det har et litt forslitt krig er skikkelig dumt-budskap. Jeg synes også «Professor Taranne» av Arthur Adamov var helt ok. Felles for alle disse stykke er at de ikke tar hensyn til tradisjonell dramaturgisk oppbygning, men handlingsforløp som av og til ser ut til å være skrevet etter innfallsmetoden og karakterer og miljøer som mangler konsistens, slik at man som leser ofte forblir helt uberørt. Men, selvfølgelig, på scenen kan man sikkert få mye ut av disse tekstene, særlig med kostymer, kulisser, overdrevne ansiktsuttrykk og plumpe antydninger. Utvalget er gjort av Kjell Helgheim, som også har oversatt alle stykkene og skrevet det fine etterordet. Men trenger du lese boken? Tja, for å gjøre det, må man ta et bevisst valg, og ansvaret hviler på deg.


Ellers er vi kommet til tredje nummer av westerntegneserien Ken Parker av Giancarlo Berardi og Ivo Milazzo, og her har vi faktisk å gjøre med en utgivelse som bør leses av alle som interesserer seg for westerntegneserier, eller i alle fall de som synes det er greit å bruke 149 kroner på en tegneserie på 96 sider i sort-hvitt, uavhengig av om de finner tilværelsen meningsløs eller full av mening. «Gentlemen» (forøvrig en glimrende tittel, men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her) er nemlig en utmerket historie fra rekonstruksjonstiden om sørstatsseparatister som ønsker å gjenreise konføderasjonen etter det forsmedelige nederlaget i borgerkrigen. I og med at den foretrukne metoden deres er terror, sier det seg selv at dette er en brutal fortelling med store mengder vold og tap av menneskeliv. Men den har også et godt plot og er smart fortalt, og vi blir blir presentert for opptil flere figurer utstyrt med adskillig mer dybde enn hva vi er vant med i f.eks. Tex Willer. Helten selv, Ken Parker, dukker først opp på side 39, rett før toget han befinner seg på blir utsatt for et angrep av banditter. Deretter får han flere omganger grisejuling, før han mot slutten får demonstrert sin egen kapasitet som voldsmann. Bandittlederen i denne historien, som forøvrig ligner mistenkelig på Lee Marvin, er en skikkelig råtass av en skurk, men det er hans medsammensvorne Kirk Collins og Mark Butler som er de egentlige hovedpersonene her, og dessuten «gentlemennene» tittelen viser til, og deres indre reise er en av grunnene til at jeg synes at dette er det beste nummeret i denne serien så langt. En annen grunn er tegningene. Så langt har ansiktene og figurene vært Milazzos svakheter som tegner, men i denne historien ser jeg en klar forbedring. Det virker som han har løst opp streken litt med det resultat at ansiktene er blitt mer livlige og gjenkjennelige og kroppene og positurene mer virkelighetstro. Ellers er det mye fin bruk av skygger og silhuetter, og de nesten impresjonistiske bakgrunnene har jo kjennetegnet serien fra bok 1. Dessverre har det sneket seg inn en historisk unøyaktighet i fortellingen. Andrew Johnson oppgis å være president, men handlingen utspiller seg i 1870, og da var det som kjent Ulysses S. Grant som satt i det hvite hus. Nuvel, historien er uansett meget god, og det skal bli interessant å følge denne serien videre. Så kan man alltids innvende at serien ikke reflekterer tilværelsens vilkårlighet og menneskenes ubetydelighet i verden, og at historiene ikke er annet enn illusorisk meningskonstruksjon for å gjøre det lettere å forsone seg med eksistensen i et kaldt og indifferent kosmos der vi for alltid må være fremmede.


Omkring det absurde: Franske enaktere og sketsjer 1945-1965

Utvalg og oversettelse: Kjell Helgheim

Solum Bokvennen, 2018


Ken Parker: Gentlemen

av Giancarlo Berardi og Ivo Milazzo

Egmont, 2021


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib