Gå til hovedinnhold

For stor for denne verden


Box Brown: 
André the Giant: Life and Legend
2014

Ikke liker jeg kjerringsport av typen som utøves på flatt is- eller snedekke, og ikke liker jeg kampsport som går ut på å skade motstanderen mest mulig. Jeg er heller ikke overdrevent interessert i såpeopera, hverken typen med manus og skuespillere, eller "reality"-varianten. Men jeg fascineres av, og følger i det minste med et halvt øye, profesjonell fribrytning.

Denne hybriden av idrett og teater som er så populær i De forente stater, blev for alvor kjent for norske fjernsynsseere på midten av 1980-tallet, da Sky Channel begynte med faste sendinger fra World Wrestling Federation. Vi var mange som satt klistret foran skjermen da Hulk Hogan klarte det umulige og slo André the Giant med en imponerende bodyslam i hovedkampen i det store evenementet Wrestlemania III i 1987. 

Før Hogans hegemoni på 1980- og 90-tallet var André Roussimoff den profesjonelle fribrytningens suverent største stjerne. Han var en ener i ringen og hadde en imponerende fremtoning med sine angivelige 224 centimeter. Han var en mann alle i wrestlingmiljøet hadde en mening om, og han figurerte i et vell av anekdoter. 

I denne tegneseriebiografien har Box Brown forsøkt å finne frem til de historiene som med størst grad av sannsynlighet er reelle. Han har basert seg på et rikt skriftlig kildemateriale og en rekke intervjuer. Imidlertid sier det seg selv at det er vanskelig å finne frem til sannheten i en bransje hvor grensen mellom fiksjon og fakta er flytende og sannhet er et høyst tøyelig begrep. Dette er også noe Brown bemerker i sitt forord. Han kan derfor ikke garantere for sannhetsgehalten i alle historiene i boken. 

For boken er i bunn og grunn en samling historier, uten noen egentlig indre sammenheng utover kronologien. Vi møter blant annet André som tolvåring, da Samuel Beckett kjører ham til skolen og introduserer ham for sigaretter; vi møter ham i diverse selskapeligheter og alkoholrelaterte situasjoner (som man kan tenke seg, hadde han en skyhøy toleranse for alkohol); vi er med under innspillingen av filmen "The Princess Bride"; vi får se oppturer og nedturer i privatlivet; og selvfølgelig får vi se endel action i ringen - og backstage, ikke minst. 
Brown har en enkel, karikert strek, og bokens episodiske preg gjør det lett å følge med. Han gjør noen interessante fortellertekniske grep med tekst og bilde i noen av "kampscenene", men i det store og hele er denne tegneserien fortalt ganske nøkternt med bilder og dialog.

Boken henvender seg nok først og fremst til lesere med interesse for profesjonell fribrytning - det er ikke akkurat allmennmenneskelige temaer det er snakk om her. Det er som sagt heller ikke altfor meget av formal eksperimentering her heller, selv om det kommersielle, lavkulturelle temaet kombinert med et billedspråk som gjerne forbindes med "alternative" eller mer "høyverdige" tegneserier, skaper en estetisk dissonans som gir en interessant leseropplevelse.

Brown har laget en liten bok om en mann som var alt for stor for denne verden. Den er vel verdt å få med seg.

André Roussimoff døde i 1993, 46 år gammel.


Kommentarer

  1. Jeg vil gjerne lese boken om "the eight wonder of the world" :) Husker Wreslemania III som det er referert til godt. Mener det ligger en del gode historier på you tube om andre fortalt av Bobby "the brain". Hvor kan jeg få tak i denne fantastiske boken? Morten S

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste den på strømmetjenesten Scribd. Den er også tilgjengelig fra Amazon.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib