Gå til hovedinnhold

Ein Zeichen weht, erwidernd unserm Zeichen...


Så hva har jeg lest i det siste?...Tja, jeg har lest de første fire numrene av Mike Baron og Jackson Guices relaunch av Flash fra 1987. En kompetent utført superheltserie som dog ikke på noen måter utmerker seg som spesielt imponerende, hverken litterært eller visuelt... Varulvene i Montpellier av vår hjemlige superstjerne Jason. Mannen kan uten tvil fortelle en historie, og tegningene er lekkert utført, men Jasons forsøksvise lek med genrekonvensjoner mangler substans og dybde... Captain America nr. 153-156, starten av Steve Engleharts run, er derimot et eksempel til etterfølgelse. Englehart er ambisiøs og viser allerede i denne historien fra 1972 at han til hensikt å utforske den amerikanske tidsånden gjennom den gjennomført kommersielle og lavkulturelle superheltgenren. Englehart bruker karakterene ikke bare som brikker i den narrative strukturen, men også som metaforer for sider ved det amerikanske samfunnet og dets nære historie. Dette en fartsfylt superhelthistorie med både humor og patos samt gode tegninger av Sal Buscema... Fascism: A Very Short Introduction av Kevin Passmore (2014) er dessverre ikke mye å rope hurra for. Passmore gir en grei innføring i den fascistiske bevegelsens tidlige historie og ikke minst forhistorie, og han redegjør også greit for de viktigste teoretiske skolene innen fascismeforskning. Når det gjelder det ideologiske innholdet og forholdet mellom teori og praksis i denne i utpreget grad pragmatiske form for totalitarisme, blir det for enkelt. Passmores tilnærming ligger tidvis tett opp mot en marxistisk forståelse av fascismen. Det største problemet med boken er at forfatteren bruker veldig mye plass på å finne fascistiske tendenser i det franske Nasjonal Front og andre nåtidige innvandringsfiendtlige partier som vanligvis betegnes som høyrepopulistiske. Dette gir i liten grad innsikt i en politisk bevegelse og ideologi som tross alt hadde sin storhetstid i mellomkrigstiden... The World America Made av Robert Kagan (2012) gir et interessant perspektiv på Amerikas rolle i internasjonal politikk. Kagan ser på den unipolare verdensordenen som oppstod etter Sovjetunionens sammenbrudd, der USA er den eneste gjenværende supermakt, som hovedårsaken til de relativt fredelige forbindelsene som preger forholdet mellom stormaktene idag. Kagan ser på USAs hegemoniske maktposisjon og vilje til å bruke militær makt som nøkkelen til fortsatt fred, og som årsaken den økonomiske liberalismens dominans i verdenshandelen, og i motsetning til mange som enten med lettelse eller vemod hevder at USAs storhetstid nærmer seg slutten, mener Kagan at den "post-amerikanske" verden slett ikke er nært forestående... To Batman-serier til slutt: I Gotham by Gaslight av Brian Augustyn og Mike Mignola (1989) kjemper Batman mot Jack the Ripper i det Herrens år 1889, og i Red Rain av Doug Moench og Kelley Jones (1992) er det selveste Dracula som er antagonisten. Begge seriene har spektakulære tegninger, mens manusmessig er det mer på det jevne. Vel verdt å få med seg... Og det var vel det. Takk for meg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib