Gå til hovedinnhold

Did He who made the lamb make thee?

Verdens øyne er atter vendt mot Krim-halvøya. Putin bedriver utenrikspolitikk slik russerne alltid har gjort det - med våpen. Vi har sett dette før - i 1953 (DDR), i 1956 (Ungarn), i 1968 (Tsjekkoslovakia), i 1979 (Afghanistan) og i 1980 (Polen) - militær intervensjon eller sabelrasling i form av militærøvelser var det mest potente politiske virkemidlet når man hadde uregjerlige naboer i sin interessesfære. Krigen er fortsettelsen av politikken med andre midler, som Clausewitz sa.

Krim var også åstedet for en krig der de europeiske stormaktene barket sammen i 1853-56. Lev Tolstoj deltok som offiser i krimkrigen, og med utgangspunkt i sine opplevelser der, skrev han Sevastopolfortellingene. Denne novellesamlingen bestående av tre korte fortellinger gir et intenst bilde av krigen slik de russiske soldatene opplevde den, og boken er et glitrende eksempel på Tolstojs evner som forfatter av kortere fiksjon. Selv om han er mest kjent for sine monumentale romanverker, skrev Tolstoj også mange mer lettfordøyelige noveller og kortromaner, som likefullt bærer preg av komplekse persontegninger og en vilje til å dvele ved de mer problematiske sidene ved den menneskelige tilværelse. Check it out!

Mens vi er inne på krig og elendighet, passer det godt med litt superheltfiksjon, genren der verden er en manikeisk lekegrind for legemliggjorte metaforer for makt, og de fleste problemer faktisk kan fikses ved hjelp av fysisk styrke og våpenteknologi.


JLA: Classified var en tittel DC Comics startet opp i 2004 der alternerende kreative team fikk muligheten til å fortelle mer eller mindre frittstående Justice League-historier. Først ute var Grant Morrison og Ed McGuinness' tredelers miniepos Ultramarine Corps

Denne historien fungerer som en slags prolog til "metaserien" Seven Soldiers fra 2005-2006 og handler om superheltgruppen Ultramarine Corps, som Morrison hadde introdusert mens han var forfatter av den regulære JLA-serien. Ultramarine Corps har siden dukket opp med jevne mellomrom i Morrisons hjørne av DC-universet. I denne historien introduserer Morrison leserne for en konseptuelt oppgradert versjon av den gamle og glemte skurken Nebula Man og hans invasjonsstyrke av små ondskapsfulle alvelignende vesener fra et parallelt univers. Den genocidale gorillaen Grodd spiller også en sentral rolle.

Historien starter in medias res, og har endel interessante perspektiver og en, for Morrison, sedvanlig ikke-lineær oppbygning. Alt virker kaotisk i starten, men Morrison og McGuinness klarer å skape en tilfredsstillende fortelling med indre logikk og et tildels spennende handlingsforløp. Tegningene er estetisk tiltalende og dynamiske, selv om enkelte vil finne dem i overkant "cartoony" for superheltgenren. Likevel virker historien noget overlesset. Det er mye som skjer, og det er langt mellom de menneskelige øyeblikkene. Som vanlig når Morrison står for manuskriptet, tenderer det hele mot konseptuell masturbasjon.

Mye kan sies om de ukonvensjonelle narrative strukturene og de fantasifulle ideene som preger Grant Morrisons Justice League-historier. Men til syvende og sist står han med begge bena godt plantet i den fortellertekniske tradisjonen som preget DCs superheltserier frem til 1980-tallet, med et fokus på plot, gjerne på bekostning av emosjonell resonans og psykologisk realistiske personskildringer.

JLA: Ultramarine Corps er ikke essensiell lesning, men den er en ok introduksjon til den fremragende Seven Soldiers, og kvalitetsmessig ligger den godt over gjennomsnittet for amerikanske superhelttegneserier.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...