Gå til hovedinnhold

Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?


Vi lever i tøffe tider. Lite er igjen av uskylden som har preget Norriges rige gjennom mesteparten av det drøye århundret som er gått siden vi som nasjon gjenvant vår selvstendighet. Nå ser vi stortingsrepresentanter som ikke bare åpent oppfordrer til narkotikamisbruk blant de unge, men som også selv er nær ved å stryke med av hasjens giftige eufori - og dertil blir tatt av politiet i en klartenkt og godt planlagt aksjon. Noe lignende ville vært utenkelig under Einar GerhardsenVidere ser vi at vår halvfascistiske regjering går inn for å tillate overtroiske leger retten til å reservere seg mot å henvise til svangerskapsavbrudd på grunn av noe de med religiøs fanatisme kaller samvittighet. Det er selvfølgelig regjeringens fundamentalistiske vedheng Kristelig Folkeparti som står bak. Dette partiets raison d'etré har som kjent alltid vært å opprettholde patriarkatet og kristendommens menneskefiendtlige maktposisjon i det norske samfunnet. De vil frata kvinner sin hårdt tilkjempede rett til å bestemme over egen kropp, og tvinge dem til å oppsøke kloke koner med strikkepinner i stedet for det offentlige helsevesenet når situasjonen krever det. Hadde videnskapen kommet frem til metoder som muliggjør kjønnslig omgang uten graviditet som resultat, hadde tilhengerne av reservasjonsrett muligens hatt et poeng, men vi må la lovgivningen bestemmes av faktiske kjensgjerninger og ikke av kontrafaktiske spekulasjoner i et opplyst, sekulært samfunn som det norske. Noen har tydeligvis ikke fått med seg at vi faktisk lever i 2014 og ikke i middelalderen. Mens vi først er inne på middelalderen, kan jeg ikke dy meg for å anbefale en tegneserie jeg nylig har lest som også berører konflikten mellom det moderne og det førmoderne. Avengers er en superheltserie som har en stolt tradisjon for, på en subtil, men samtidig subversiv måte, å innta progressive standpunkter. På 1970-tallet skrev Steve Englehart endel historier med politisk brodd, med utgangspunkt i et progressivt, liberalt (les venstreorientert, dette er USA) grunnsyn, både for Avengers og Captain America. Da Avengers ble relansert av Marvel i 1997 etter den kreative katastrofen "Heroes Reborn", var det Kurt Busiek og George Perez som fikk æren av å starte kalaset. Det gjorde de med historien "Once An Avenger...", der de ikke bare utnytter superheltgenrens allegoriske potensial til det fulle, men også benytter seg av en marxistisk tilnærming i en historie som på bunnen handler om klassekamp og kampen om produksjonsmidlene og statsmakten. Historiens antagonist er heksen Morgan LeFay, som ved hjelp av en religiøs artefakt og manipulasjon av det moralsk diffuse Avengers-medlemmet Scarlet Witch, klarer å skru tiden tilbake til middelalderen. Våre helter blir først brukt som en slags hird for å opprettholde de rådende maktforhold, men etterhvert våkner de - oppnår klassebevissthet - og slår seg sammen for å bringe samfunnet tilbake til sitt rette historiske stadium - senkapitalismen. Man kan kanskje stusse over at det er den erkeamerikanske Captain America som innehar rollen som representant for arbeiderklassens avantgarde her, men vi må ikke glemme at Karl Marx' sier at det er i de mest fremskredne kapitalistiske samfunnene forholdene ligger best til rette for en proletarisk revolusjon. Busiek og Perez bruker her en folkelig fortellertradisjon til å si noe viktig om religionens reaksjonære karakter i samfunn der makten besittes av eliter som, enten bevisst eller ubevisst, er ute av stand til å oppgi sin posisjon i henhold til Historiens dialektikk. De retter også et diskret spark mot de reformistiske "sosialdemokratene", her representert ved den "røde" heltinnen Scarlet Witch, som er villige til å svikte proletariatet ved å inngå klassesamarbeid med borgerskapet. 

"Er hält in Armen das ächzende Kind,
Erreicht den Hof mit Müh' und Not;
In seinen Armen das Kind war tot."









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...