Gå til hovedinnhold

Malmstemmene fra katedralens tårn

Sheelagh Ellwood: Franco (1994)
Fransisco Franco
var Vest-Europas siste diktator og en av de få ikkesosialistiske etterkrigsdiktatorene i Europa. Hans regime strakk seg fra den spanske borgerkrigen og frem til hans død i 1975. Sheelagh Ellwoods biografi er en nøktern fremstilling av hans liv, fra barndommen i Galicia, via hans militære karriere og deltagelse i borgerkrigen og til hans lange periode på maktens tinde. Boken gir et godt innblikk i Spanias turbulente år forut for borgerkrigen - en periode som gjorde landet til en veritabel heksegryte av politiske bevegelser med sterkt divergerende ideologiske orienteringer. Ellwood bruker ikke alt for mye plass på borgerkrigens forløp, det er den politiske utviklingen i 40-, 50-, 60- og 70-årene som står i fokus her. Og utvikling var det, selv om det kan være lett å tenke seg Francos katolsk-nasjonalistiske diktatur som en statisk affære. Men faktum er at hans parti FET y de las JONS var en koalisjon bestående av en rekke fraksjoner som ikke på noen måte var enige om alt. Her fantes republikanere og royalister, konservative og fascister, sekularister og katolikker, kapitalister og korporatister, men felles for dem alle var at de var nasjonalister og antikommunister. Som bevegelsens samlende leder og midtpunkt var Franco likevel aldri truet. Han var egenrådig og spilte de ulike fraksjonene ut mot hverandre, og etterhvert antok regimet et klart katolsk-konservativt autoritært preg. Brutal forfølgelse av opposisjonen preget diktaturets tidlige fase, men etterhvert antok represjonen en mindre intensiv form. I 1960-årene stod økonomisk og administrativ modernisering, ledet av de ofte Opus Dei-affilierte teknokratene, på dagsordenen. Ellwood holder en saklig tone gjennom hele boken - ja, man kan nesten si at språkføringen er tørr. Men boken gir et godt innblikk i livet og livsverket til en mann som man på godt norsk kan karakterisere som en arrogant drittsekk.

Helge Rønning: Den umulige friheten - Henrik Ibsen og moderniteten (2006)
Jeg pleier ikke å lese mye litteraturteori, men denne boken om Henrik Ibsen fenget meg. Det er blitt en floskel at Ibsens geni ligger i hans tidløshet, hans umiddelbare forståelse av den menneskelige tilstand, men Helge Rønning plasserer Ibsens forfatterskap i en idéhistorisk kontekst. Det sene 19. århundret var en brytningstid der liberale, konservative og sosialistiske idéer utkjempet en veldig kulturkamp i aviser, bøker og pamfletter over hele Europa. Det er interessant å se hvorledes disse idéene om makt og frihet kommer til uttrykk i Ibsens skuespill i de ulike fasene av dramatikerens liv. Et sentralt tema i boken er den aristokratisk anlagte Ibsens balansegang mellom liberalismens frigjøringsprosjekt og paternalistisk elitisme. Et annet er individets plass i samfunnet - er mennesket først og fremst et sosialt vesen, eller står det til syvende og sist alene? Det er lett å finne igjen disse temaene i ulike avskygninger i hans skuespill gjennom hele hans karriere. Digger du Ibsen, bør du ta en titt på denne boken.

Jim Starlin, Ron Lim: The Infinity War (1992)
Helt siden 1970-årene har Jim Starlin vært den fremste kronikøren av kosmisk drama i Marvel-universet. Hans nyskapende arbeid på Captain Marvel og Warlock var utgangspunktet for det som i virkeligheten har blitt en lang saga der hans personifiserte dødsdrift Thanos spiller den sentrale rollen - ofte med Warlock som motpol. Foruten den i utgangspunktet psykologiske tematikken dreier dette veldige dramaet seg om spørsmål som den frie vilje, virkelighetens formbarhet og materiens og åndens iboende dualitet. Alt sammen med et stadig mer omfattende panteon av intrigerende kosmiske makter som bakteppe, og med superheltene løpende rundt i forgrunnen. The Infinity War er oppfølgeren til The Infinity Gauntlet fra 1991. Dessverre er 90-talls-starlinismen kun en blek skygge av mannens kreative triumfer fra 70-tallet. War er ikke like god som Gauntlet, noe som dels skyldes historiens etterhvert repetitive preg, og dels at Ron Lim er en langt svakere tegner enn George Perez, som tegnet brorparten av Gauntlet. Men for all del - dette er underholdende, og håndverket er mer enn kompetent. En artig detalj ved Infinity War er at vår hjemlige poet Rolf Jacobsen er sitert i åpningsscenen i nummer 3.
"skyggen din, den hvite
som du ikke har hjerte til
og som ikke kan glemme deg mere." (Fra "Skyttsengelen")


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib