Gå til hovedinnhold

Malmstemmene fra katedralens tårn

Sheelagh Ellwood: Franco (1994)
Fransisco Franco
var Vest-Europas siste diktator og en av de få ikkesosialistiske etterkrigsdiktatorene i Europa. Hans regime strakk seg fra den spanske borgerkrigen og frem til hans død i 1975. Sheelagh Ellwoods biografi er en nøktern fremstilling av hans liv, fra barndommen i Galicia, via hans militære karriere og deltagelse i borgerkrigen og til hans lange periode på maktens tinde. Boken gir et godt innblikk i Spanias turbulente år forut for borgerkrigen - en periode som gjorde landet til en veritabel heksegryte av politiske bevegelser med sterkt divergerende ideologiske orienteringer. Ellwood bruker ikke alt for mye plass på borgerkrigens forløp, det er den politiske utviklingen i 40-, 50-, 60- og 70-årene som står i fokus her. Og utvikling var det, selv om det kan være lett å tenke seg Francos katolsk-nasjonalistiske diktatur som en statisk affære. Men faktum er at hans parti FET y de las JONS var en koalisjon bestående av en rekke fraksjoner som ikke på noen måte var enige om alt. Her fantes republikanere og royalister, konservative og fascister, sekularister og katolikker, kapitalister og korporatister, men felles for dem alle var at de var nasjonalister og antikommunister. Som bevegelsens samlende leder og midtpunkt var Franco likevel aldri truet. Han var egenrådig og spilte de ulike fraksjonene ut mot hverandre, og etterhvert antok regimet et klart katolsk-konservativt autoritært preg. Brutal forfølgelse av opposisjonen preget diktaturets tidlige fase, men etterhvert antok represjonen en mindre intensiv form. I 1960-årene stod økonomisk og administrativ modernisering, ledet av de ofte Opus Dei-affilierte teknokratene, på dagsordenen. Ellwood holder en saklig tone gjennom hele boken - ja, man kan nesten si at språkføringen er tørr. Men boken gir et godt innblikk i livet og livsverket til en mann som man på godt norsk kan karakterisere som en arrogant drittsekk.

Helge Rønning: Den umulige friheten - Henrik Ibsen og moderniteten (2006)
Jeg pleier ikke å lese mye litteraturteori, men denne boken om Henrik Ibsen fenget meg. Det er blitt en floskel at Ibsens geni ligger i hans tidløshet, hans umiddelbare forståelse av den menneskelige tilstand, men Helge Rønning plasserer Ibsens forfatterskap i en idéhistorisk kontekst. Det sene 19. århundret var en brytningstid der liberale, konservative og sosialistiske idéer utkjempet en veldig kulturkamp i aviser, bøker og pamfletter over hele Europa. Det er interessant å se hvorledes disse idéene om makt og frihet kommer til uttrykk i Ibsens skuespill i de ulike fasene av dramatikerens liv. Et sentralt tema i boken er den aristokratisk anlagte Ibsens balansegang mellom liberalismens frigjøringsprosjekt og paternalistisk elitisme. Et annet er individets plass i samfunnet - er mennesket først og fremst et sosialt vesen, eller står det til syvende og sist alene? Det er lett å finne igjen disse temaene i ulike avskygninger i hans skuespill gjennom hele hans karriere. Digger du Ibsen, bør du ta en titt på denne boken.

Jim Starlin, Ron Lim: The Infinity War (1992)
Helt siden 1970-årene har Jim Starlin vært den fremste kronikøren av kosmisk drama i Marvel-universet. Hans nyskapende arbeid på Captain Marvel og Warlock var utgangspunktet for det som i virkeligheten har blitt en lang saga der hans personifiserte dødsdrift Thanos spiller den sentrale rollen - ofte med Warlock som motpol. Foruten den i utgangspunktet psykologiske tematikken dreier dette veldige dramaet seg om spørsmål som den frie vilje, virkelighetens formbarhet og materiens og åndens iboende dualitet. Alt sammen med et stadig mer omfattende panteon av intrigerende kosmiske makter som bakteppe, og med superheltene løpende rundt i forgrunnen. The Infinity War er oppfølgeren til The Infinity Gauntlet fra 1991. Dessverre er 90-talls-starlinismen kun en blek skygge av mannens kreative triumfer fra 70-tallet. War er ikke like god som Gauntlet, noe som dels skyldes historiens etterhvert repetitive preg, og dels at Ron Lim er en langt svakere tegner enn George Perez, som tegnet brorparten av Gauntlet. Men for all del - dette er underholdende, og håndverket er mer enn kompetent. En artig detalj ved Infinity War er at vår hjemlige poet Rolf Jacobsen er sitert i åpningsscenen i nummer 3.
"skyggen din, den hvite
som du ikke har hjerte til
og som ikke kan glemme deg mere." (Fra "Skyttsengelen")


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...