Gå til hovedinnhold

Niall Ferguson om imperialisme

Niall Ferguson er en av de historikerne jeg leser med størst interesse. Den sprenglærde skottens bøker vitner om et vidt interessefelt, en formidabel formidlingsevne og en uredd holdning til å innta upopulære standpunkter. Han har en inngående kjennskap til økonomiske og intellektuelle tendenser som har formet historien, og måten han skildrer ideologisk tankegods på, er original og ofte med en klar relevans for dagens samfunn og mulige videre utviklingslinjer. Ferguson legger ikke skjul på sin konservative grunnholdning, og har derfor blitt lagt for et visst hat av enkelte på venstresiden, men det er ingen tvil om at hans historiske innsikter er verdifulle uansett hvilken politisk verdensanskuelse man innehar.


Empire - How Britain Made the Modern World (2003)
Det britiske imperiet hadde både sine negative og positive sider. De negative sidene er de som vanligvis vies mest oppmerksomhet i moderne historiske fremstillinger. I denne boken tar Ferguson til orde for at denne oppfatningen bør revurderes. 

Han legger ikke skjul på de militaristiske, sjåvinistiske og rasistiske beveggrunnene for den britiske imperiemaktens underleggelse av fremmed territorium og de negative konsekvensene imperialismen fikk for de innfødte i koloniene i Afrika og Asia, men hans tese er at de positive konsekvensene likevel veier opp for de negative. 

Ferguson viser blant annet til at imperiet etterhvert sluttet å være en netto inntektskilde for den britiske statskassen, det ble snarere ble et rent tapsprosjekt, noe som også gjorde det lettere å gi slipp på koloniene i etterkrigstiden. Den økonomiske nedgangen og det demokratiske underskuddet som har preget disse landene siden selvstendigheten, er også faktorer Ferguson mener taler for at avkoloniseringen kan ha vært forhastet.

ColossusThe Rise and Fall of the American Empire (2004)
I første halvdel av det 20. århundre var USA en markant kritiker av den europeiske imperialismen. Riktignok varierte graden av den antiimperialiatiske retorikken avhengig av hvem som satt med regjeringsmakten, men demokratispredning og ideen om folkenes selvbstemmelsesrett har vært viktige elementer i den amerikanske selvforståelsen, særlig siden Første verdenskrig. 

Likevel har amerikansk utenrikspoltikk vært preget av ønsket om en viss grad av kontroll med territorier utenfor Washingtons jurisdiksjon. Innen den idealistiske tradisjonen først og fremst i form av eksempelets makt og kulturell og økonomisk påvirkning (soft power). I den realistiske tradisjonen har man i mindre grad lagt skjul på ambisjonen om politisk kontroll, gjerne etablert med militære virkemidler, så lenge dette er fordelaktig for USA.

De to dominerende retningene innen amerikansk utenrikspolitisk tenkning har begge mye til felles med ideologien bak den britiske og franske imperialismen. Felles er at de ser på seg selv som siviliseringsprosjekter (jf. "the white man's burden") og samtidig som systemer som skal sikre økonomisk og militær makt. 

I følge Ferguson er USA idag i praksis et imperium som ikke vil vedkjenne seg å være det. Dette motvillige imperiet er imidlertid ikke villig til å ta på seg de økonomiske og militære forpliktelser som det å opprettholde et imperium innebærer. Dette fører til halvhjertede militære operasjoner og liten vilje til å bruke tid og ressurser på administrativ og institusjonell gjenoppbygging av land der man har intervenert militært. Ferguson retter sterk kritikk mot den amerikanske tilstedeværelsen i Irak og Afghanistan, der man etter å ha erklært militær seier, kjører på sparebluss under selve okkupasjonen. Han mener kort sagt at det er på tide å innse at imperialisme ikke nødvendigvis er et onde, men at det forplikter, at USA må begynne å oppføre seg som det imperiet det vitterlig er.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da