Gå til hovedinnhold

Kjappe tanker: Om det sosiale mennesket

 


Dette er mitt andre forsøk på «Kjappe tanker»-spalten, og jeg har i det siste tygget litt på en idé som jeg tror har noe for seg. Dette er ikke noe annet enn litt spekulasjon, siden det ikke er blitt gjort noen studier på dette, såvidt jeg vet. Men det ville i hvert fall vært interessante studier. 


I mesteparten av menneskehetens historie, faktisk fra før våre forfedre kan sies å være mennesker, har man levd i små grupper med beslektede individer. Selv hele veien opp til vår egen tid har familien og den nære sosiale gruppen vært den fremste kontaktflaten mennesker har hatt med hverandre. Disse gruppene har alltid fungert ved en sterk grad av gjensidig avhengighet, for mennesker er flokkdyr, og vi klarer oss dårlig i ensomhet. Som sterk tilhenger av evolusjons-psykologi tror dette i stor grad har farvet vår adferd og tenkning.


Jeg har tidligere her i Würmstuggu vært inne på menneskers psykologiske behov for felleskap, og de forskjellige patologiene man ser i samfunn når dette ikke tilfredsstilles. F.eks. i vårt eget. Men fokuset har stort sett vært på våre iboende behov. Nå vil jeg snu det litt, og se på spørsmålet om sosialisering. Jeg vil ikke at folk skal tenke for mye ut fra dette. 


Vi i Würmstuggu er selvsagt aldeles uenige i John Lockes tanker om «det blanke ark», at mennesker først og fremst er sosialisering. Det er klart at mennesker har mange grunnleggende trekk som ligger forut for sosialisering, både individuelt, gruppemessig (ikke minst kjønssmessig), og trekk som deles av alle mennesker. Men det betyr ikke at sosialisering ikke er viktig for å skape velfungerende mennesker. Nettopp fordi mennesker ikke er «født gode», er sosialisering en stor del av oppveksten. Den eminente Thomas Sowell har uttrykt at hver generasjon som blir født er en invasjon av små barbarer som må sosialiseres for å ikke rive ned samfunnet de er født inn i.


Historisk sett har mennesker stort sett forholdt seg til mennesker de ikke har kunnet «velge» i livene sine. Man har trengt hverandre og har måtte tilpasse seg så godt man kan. Jeg mistenker at en av tingene dette leder til, er en større evne til å tilpasse seg andre mennesker. Man blir flinkere til å moderere adferd rundt andre, og man blir også mer tolerante for andre menneskers rarere eller mer krevende trekk. 


Mange vil nok her si at de eksisterende sosiale hierarkiene mellom menn og kvinner, barn og foreldre, eller forskjellige generasjoner av en familie gjorde at tilpasningen og toleransen bare gikk én vei, men jeg vil kategorisk hevde at dette er en ekstrem svartmaling av hvordan mennesker flest fungerer i nære kår. Selv en patriark, om han ikke er en psykopat, ønsker å bli likt av dem han har kontinuerlige nære forhold til. Selvsagt har dysfunksjonelle familier alltid eksistert, men det betyr ikke at dette er normen. 


Min tese er at siden dagens mennesker så lett kan kutte andre ut av livene sine, blir vår evne til å tilpasse oss andre, lavere og lavere. Vår toleranse overfor andre mennesker bryter sammen, og gir oss en masse skarpe kanter, eller bidrar til å spisse, snarere enn å file ned, disse kantene. Dette skaper en ond sirkel, der vi ender opp med å bli vanskeligere og vanskeligere å ha med å gjøre, samtidig som vi setter høyere og høyere standarder til andre mennesker, særlig de vi er interessert i for varige, intime forhold. 


Mye sies om at skilsmissestatistikken har flatet ut etter sitt toppunkt, og til og med gått noe ned, men dette må sees i kontekst til at færre og færre mennesker gifter seg. Vi har et samfunn som består av flere og flere enslige på et nivå som kanskje ikke er bærekraftig så mye lengre. 

Dette er, såvidt jeg vet, ikke noe som mange i Elfenbenstårnet er noe interessert i å undersøke. Dette skyldes trolig at akademia er venstreorientert, som vi her i Würmstuggu ynder å påpeke.


Om noen studieområder ikke ser ut til å kunne gi svar som støtter opp under gjeldende narrativer på den etablerte sentrum-venstre linjen, eller som aktivister på venstresiden kan bruke som basis for mer aktivisme, vil interessen for disse spørsmålene ofte være laber, selv på tematikker som åpenbart er viktige for alle som ønsker å leve i sunne, gode samfunn også i fremtiden. 


Håkon D. Myhre


Illustrasjon: Cornelis de Vos, 1631


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...