Gå til hovedinnhold

All earth was but one thought--and that was death

There's a song in the silence, weaving in and out of time.
We are notes in the music, searching for remembered rhyme.
- Kiss, "Odyssey"

Rettferdighet og rasjonalitet er verdier som må forsvares, fysisk og fremfor alt intellektuelt. Men før de kan forsvares, må de konseptualiseres, defineres og problematiseres. Den evige kamp mot de vage forestillinger og de grunnløse antagelser utkjempes fra tropiske jungler såvel som fra sentraleuropeiske tenkeres studérkamre.
Det er ikke ofte jeg kjøper Fantomet. Hovedserien er stort sett alltid begredelig lesning, med manus og tegninger som ligger langt under standarden man er vant med i den serietradisjonen det er mest nærliggende å sammenligne Fantomet med - amerikanske superheltserier. Men når redaksjonen tydeligvis insisterer på for enhver pris å opprettholde seriens minst tiltalende elementer - simplistiske plot, minimalistiske persontegninger og den mest endimensjonale helten man kan tenke seg, er det kanskje ikke så rart at ingen av forfatterne klarer å gjøre noe interessant med serien. Heller ikke "Dødens citadell" av Alex Saviuk og David Bishop i Fantomet nr. 9/10 2014 er verdt å lese.
Fantomet har imidlertid gode biserier fra tid til annen. Skorpionen av Stephen Desberg og Enrico Marini er et godt eksempel. Dette nummeret gjengir hele album 2 "Pavens hemmelighet" i denne belgisk-italienske spenningsserien. Serien handler om en eventyrer og relikvietyv som opererer i 1700-tallets Roma. Handlingen, som utspiller seg i Den evige stad med opplysningstidens Europa som bakteppe, spinner rundt skygger fra fortiden, intriger og brutal maktkamp i det romerske aristokratiet og blant prelatene ved Den hellige stol i en tid da geistlige embeder hadde vel så mye politisk som åndelig betydning. Opplysningstidens antiklerikalisme og politiske ideer om folkesuverenitet spiller en sentral rolle både i plot og personskildringer, og man skjønner at både forfatter og tegner kjenner perioden godt. Serien er actionpreget, humørfylt og veltegnet (selv om reproduksjonen og det lille formatet ikke yter Marinis tegninger full rettferdighet). 

Mens vi først er inne på politiske ideer, vil jeg benytte anledningen til på det sterkeste å anbefale The Open Society and Its Enemies av den østerrikske filosofen Karl Popper (1902-1994). Dette tobindsverket, som ble skrevet under annen verdenskrig og utkom i 1945, tar for seg idésystemer som Popper gir benevnelsen historisisme. Dette er systemer som har som en grunnforutsetning at historien styres av universelle lover, og at det er mulig, så sant man har et korrekt filosofisk system å støtte seg på, å avdekke lovmessighetene i den historiske utviklingen og dermed også å øyne Historiens Mål. Poppers sentrale tese er at en historisistisk verdensanskuelse ligger til grunn for de totalitære ideologienes, i særdeleshet marxismens og nasjonalsosialismens, krav om underkastelsen av individet til fordel for kollektivet. På samme måte må man også forstå disse ideologienes tilbøyelighet til å akseptere nærmest uendelige tap av menneskeliv så lenge samfunnet beveger seg i riktig retning. Kort sagt er The Open Society... en grundig avkledning av Platon, Hegel og Marx og et forsvar for rasjonalitet og det åpne, liberale demokrati. Popper bruker mye plass på å peke ut feilaktige premisser, fraværende empiri, logiske inkonsistenser og generell irrasjonalitet i disse filosofenes tenkning, og han legger for dagen adskillig pedagogisk fingerspitzgefühl. Check it out!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...