Gå til hovedinnhold

All earth was but one thought--and that was death

There's a song in the silence, weaving in and out of time.
We are notes in the music, searching for remembered rhyme.
- Kiss, "Odyssey"

Rettferdighet og rasjonalitet er verdier som må forsvares, fysisk og fremfor alt intellektuelt. Men før de kan forsvares, må de konseptualiseres, defineres og problematiseres. Den evige kamp mot de vage forestillinger og de grunnløse antagelser utkjempes fra tropiske jungler såvel som fra sentraleuropeiske tenkeres studérkamre.
Det er ikke ofte jeg kjøper Fantomet. Hovedserien er stort sett alltid begredelig lesning, med manus og tegninger som ligger langt under standarden man er vant med i den serietradisjonen det er mest nærliggende å sammenligne Fantomet med - amerikanske superheltserier. Men når redaksjonen tydeligvis insisterer på for enhver pris å opprettholde seriens minst tiltalende elementer - simplistiske plot, minimalistiske persontegninger og den mest endimensjonale helten man kan tenke seg, er det kanskje ikke så rart at ingen av forfatterne klarer å gjøre noe interessant med serien. Heller ikke "Dødens citadell" av Alex Saviuk og David Bishop i Fantomet nr. 9/10 2014 er verdt å lese.
Fantomet har imidlertid gode biserier fra tid til annen. Skorpionen av Stephen Desberg og Enrico Marini er et godt eksempel. Dette nummeret gjengir hele album 2 "Pavens hemmelighet" i denne belgisk-italienske spenningsserien. Serien handler om en eventyrer og relikvietyv som opererer i 1700-tallets Roma. Handlingen, som utspiller seg i Den evige stad med opplysningstidens Europa som bakteppe, spinner rundt skygger fra fortiden, intriger og brutal maktkamp i det romerske aristokratiet og blant prelatene ved Den hellige stol i en tid da geistlige embeder hadde vel så mye politisk som åndelig betydning. Opplysningstidens antiklerikalisme og politiske ideer om folkesuverenitet spiller en sentral rolle både i plot og personskildringer, og man skjønner at både forfatter og tegner kjenner perioden godt. Serien er actionpreget, humørfylt og veltegnet (selv om reproduksjonen og det lille formatet ikke yter Marinis tegninger full rettferdighet). 

Mens vi først er inne på politiske ideer, vil jeg benytte anledningen til på det sterkeste å anbefale The Open Society and Its Enemies av den østerrikske filosofen Karl Popper (1902-1994). Dette tobindsverket, som ble skrevet under annen verdenskrig og utkom i 1945, tar for seg idésystemer som Popper gir benevnelsen historisisme. Dette er systemer som har som en grunnforutsetning at historien styres av universelle lover, og at det er mulig, så sant man har et korrekt filosofisk system å støtte seg på, å avdekke lovmessighetene i den historiske utviklingen og dermed også å øyne Historiens Mål. Poppers sentrale tese er at en historisistisk verdensanskuelse ligger til grunn for de totalitære ideologienes, i særdeleshet marxismens og nasjonalsosialismens, krav om underkastelsen av individet til fordel for kollektivet. På samme måte må man også forstå disse ideologienes tilbøyelighet til å akseptere nærmest uendelige tap av menneskeliv så lenge samfunnet beveger seg i riktig retning. Kort sagt er The Open Society... en grundig avkledning av Platon, Hegel og Marx og et forsvar for rasjonalitet og det åpne, liberale demokrati. Popper bruker mye plass på å peke ut feilaktige premisser, fraværende empiri, logiske inkonsistenser og generell irrasjonalitet i disse filosofenes tenkning, og han legger for dagen adskillig pedagogisk fingerspitzgefühl. Check it out!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib