Gå til hovedinnhold

The Complete Alan Moore Future Shocks


Alan Moore, et al.: 

The Complete Alan Moore Future Shocks


As most people who read comics know, Alan Moore is one of the best writers ever to grace the medium. My first encounter with this amazing writer was in 1987, when Watchmen was published in norwegian for the first time. Since then I've read most of his work and been blown away time and again by books such as From Hell, Swamp ThingV For Vendetta, Promethea, Miracleman and so on.


The Complete Alan Moore Future Shocks collects the Future Shocks and Time Twisters stories that Alan Moore wrote for 2000 AD in the early eighties. These were short science-fiction stories, usually with a twist ending, which ran regularly in the magazine. The features served as a kind of training ground for new creative talent, including people like Grant Morrison and Peter Milligan, and a laboratory for new ideas which sometimes evolved into regular strips of their own. This volume collects all the stories Alan Moore wrote for these features and they are a blast to read. 


The tone of most of these stories is pretty humourous. Several of the two-pagers are little more than jokes built around a single idea or word association. Other stories explore the nature of time, the relationship between physical an abstract reality (both recurring themes in Moore's later works) and the various paradoxes of time travel  as well as familiar tropes and cliches of speculative fiction. There is also a bit of political satire. One gets the impression that Moore is feeling his ground, exploring the various themes and ideas that would later permeate his major works. But they are great stories in their own right and far better than almost anything else in the genre.


A lot of artists collaborated with Moore on these stories and most of them are top notch. You simply can't go wrong with people like Dave Gibbons, Ian Gibson, Garry Leach, Jesus Redondo and Alan Davis.


I really can't recommend this book highly enough. It's brilliant stuff by an author I won't hesitate to call a genius. Be sure to pick up The Ballad of Halo Jones too. Superiour space opera from the pages of 2000 AD illustrated by Ian Gibson.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib