Gå til hovedinnhold

The Complete Alan Moore Future Shocks


Alan Moore, et al.: The Complete Alan Moore Future Shocks

As most people who read comics know, Alan Moore is one of the best writers ever to grace the medium. My first encounter with this amazing writer was in 1987, when Watchmen was published in norwegian for the first time. Since then I've read most of his work and been blown away time and again by books such as From Hell, Swamp ThingV For Vendetta, Promethea, Miracleman and so on.

The Complete Alan Moore Future Shocks collects the Future Shocks and Time Twisters stories that Alan Moore wrote for 2000 AD in the early eighties. These were short science-fiction stories, usually with a twist ending, which ran regularly in the magazine. The features served as a kind of training ground for new creative talent, including people like Grant Morrison and Peter Milligan, and a laboratory for new ideas which sometimes evolved into regular strips of their own. This volume collects all the stories Alan Moore wrote for these features and they are a blast to read.

The tone of most of these stories is pretty humourous. Several of the two-pagers are little more than jokes built around a single idea or word association. Other stories explore the nature of time, the relationship between physical an abstract reality (both recurring themes in Moore's later works) and the various paradoxes of time travel  as well as familiar tropes and cliches of speculative fiction. There is also a bit of political satire. One gets the impression that Moore is feeling his ground, exploring the various themes and ideas that would later permeate his major works. But they are great stories in their own right and far better than almost anything else in the genre.

A lot of artists collaborated with Moore on these stories and most of them are top notch. You simply can't go wrong with people like Dave Gibbons, Ian Gibson, Garry Leach, Jesus Redondo and Alan Davis.

I really can't recommend this book highly enough. It's brilliant stuff by an author I won't hesitate to call a genius. Be sure to pick up The Ballad of Halo Jones too. Superiour space opera from the pages of 2000 AD illustrated by Ian Gibson.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et