Gå til hovedinnhold

The X-machines just wiped away all life


1994! For et år! Folkemord i Rwanda. Den demokratiske folkerepublikken Koreas store leder Kim Il-sung dør. Norge er vertskap for et populært vintersportsarrangement. Det norske folk velger nasjonalisme fremfor europeisk samarbeid - for andre gang! Og undertegnede tok artium og begynte sin akademiske løpebane. Her er en liten oversikt over de musikkutgivelser som ble utgitt det året som har blitt mest avspilt her i Würmstuggu opp gjennom årene. Dette er de beste metalutgivelsene fra det Herrens år 1994.


Amorphis: Tales From the Thousand Lakes

Denne platen er preget av tunge, melodiøse komposisjoner og vitner om et band som har modnet siden forrige utgivelse. Den hemningsløse riffingen fra The Karelian Isthmus er tonet noe ned og supplert med melodier som drives frem ikke bare av gitar, men også av keyboard og ren vokal. Dette albumet er mer variert, både musikalsk og stemningsmessig. Her er det både melankoli og humør i skjønn forening, og det svinger tidvis riktig så godt av låtene her. Tekstene er hentet fra det finske nasjonaleposet Kalevala. Beste spor: Black Winter Day.


Dream Theater: Awake

Den tredje langspilleren til våre alles proghelter Dream Theater er hakket tyngre enn de to foregående platene. Musikken er som alltid kompleks og full av finesser og frekke overganger, og de lange instrumentalpartiene unnlater aldri å imponere. Det gjør heller ikke de smoothe melodiene. Jeg har nok ikke hørt like mye på denne platen som på Images and Words, men det er ikke langt unna. Hva tekstene handler om, har jeg egentlig ingen anelse om, men sånn skal det jo være når der er progmetall det er snakk om. Beste spor: 6:00.


Cemetary: Black Vanity

Denne utgivelsen er for Cemetary (ja, det er sånn det skal staves) hva Icon var for Paradise Lost. Her har Mathias Lodmalm & co. lagt det meste av death metalen som preget de to forrige platene, på hylla, og beveget seg i retning av det som etterhvert er blitt hetende gotisk metal. Det er mange flotte gitarriff her, og de mollstemte melodiene fester seg lett i øret. At Lodmalm er en rimelig råtten vokalist, gjør egentlig ikke så mye når låtmaterialet er så bra som det er her. Tekstmessig handler det for det meste om kvinner, begjær og tilværelsens uutholdelige trøstesløshet. Beste spor: Scarecrow og Last Departure.


Solitude Aeturnus: Though the Darkest Hour

Doomgjengen fra Texas legger ikke skjul på at de digger Candlemass, og på denne tredjeplaten går det i storslagen, episk doom for alle penga. Her har vi å gjøre med et band som ikke bare spiller bra, men som også har en fremragende vokalist (som noen senere hadde en runde som vokalist for nettopp Candlemass). Solitude Aeturnus har en litt arabisk preget høystemt melodiøsitet både i gitar- og vokalmelodiene som passer veldig godt til denne type musikk. Ikke alt er gull på denne platen, men alt i alt er dette meget godt hårdrockhåndverk. Beste spor: Eternal (Dreams part II)


Edge of Sanity: Purgatory Afterglow

Svensk tungrocks wunderkind Dan Swanö var på mange måter gudfar for den svenske metal-gullalderen på 1990- og 2000-tallet. Hans death metal-band Edge of Sanity ga ut noen fremragende plater i første halvdel av 1990-tallet, og dette er den beste av dem. Dette er hardt, tungt og melodiøst. Her er det egentlig ingen middelmådige sanger. Beste spor: Twilight.


Forøvrig bør Kartago gjenoppbygges og gjøres til en moderne storby med skyskrapere og monorail.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib