Mellomkrigstiden! De store politiske psykosers tid! Dødelige drømmer! Bisarr brutalitet! I det følgende omtaler jeg en historiefaglig bok om noen av de mindre kjente profilene fra Europas høyreradikale historie, og en tegneserie fra Frankrike, baguettens og de kjederøykende eksistensialisters hjemland.
In the Shadow of Hitler: Personalities of the Right in Central and Eastern Europe er en artikkelsamling bestående av biografiske portretter av øst- og sentraleuropeiske nasjonalister og høyreradikale lederskikkelser fra første halvdel av forrige århundre. Her møter vi blant annet den polske nasjonalisten Roman Dmowski, den rumenske fascistlederen Corneliu Codreanu og Ferenc Szalasi fra Ungarns fascistbevegelse Pilkorset, samt de antisemittiske ideologene Georg von Schönerer og Theodor Fritsch. Boken inneholder også et innledende essay av den kjente fascismeforskeren Roger Griffin. Griffin ser på fremveksten av disse nasjonalrevolusjonære bevegelsene og deres dyrking av karismatiske ledere som en form for politisk modernisme som er dypt forbundet med følelsen av anomi, av normløshet og fremmedgjøring i det moderne, kapitalistiske industrisamfunnet. Selv om tankegodset som beskrives her både kan være bisart og frastøtende, holder forfatterne stort sett en saklig og nøktern tone uten å mane frem ahistoriske demoner og uhyrer. Den som går lengst i apologetisk retning, er John Woodhouse, som ikke klarer å skjule sin beundring for Gabriele D'Anunzio og ikke kan dy seg for å grave ut en avgrunn mellom den nasjonalistiske dikterens nitszcheanske elitetenkning og Mussolinis fascisme. Boken, som er redigert av Rebecca Hayes og Martyn Rady, gir et fint innblikk i de politiske karrierene til de mindre kjente lederskikkelsene på den ytterliggående høyresiden i før- og mellomkrigstiden, og jeg antar at de fleste vil lære noe nytt her. In the Shadow of Hitler er vel verdt å lese for folk som liker slike bøker. Boken ble utgitt i 2011.
Tegneserien Satania av Fabian Vehlmann og Kerascoët (et kunstnernavn som benyttes av ekteparet Sébastien Cosset og Marie Pommepuy) ble nylig utgitt i engelsk språkdrakt av NBM. Dette er en uhyre fascinerende historie som begynner som en standard eventyrhistorie og ender opp som en metafysisk spekulasjon rundt lidelse, lyst, skam, fascinasjon og fortapelse. Fortellingen handler om en redningsekspedisjon i et underjordisk grottesystem. Men ekspedisjonen går forferdelig galt og våre venner ender opp i en enorm underjordisk kaosverden hvis naturlover, flora og fauna er antitetiske til alt vi kjenner i vår verden. Ja, kan det være selveste Helvete? Forfatterne gir ingen svar, men lar den i utgangspunktet science fictionaktige historien umerkelig gli over i en mer drømmeaktig modus der hovedpersonenes lengsler, svakheter og dulgte drifter trer frem i fullt dagslys. Ja, dagslys! For selv om denne historien i sin helhet utspiller seg dypt under jorden, er farvene lyse. Ja, de blir faktisk lysere jo dypere inn inn i helvete vi kommer. Kerascoëts tegninger er preget av store kontraster, med karikerte, nesten barnebokaktige persontegninger og mer realistiske bakgrunnstegninger som bringer tankene hen til Brandon Grahams organiske sci-fi i Prophet. Men enda mer slående er kontrasten mellom det visuelle uttrykket og den bekmørke tematikken. Anbefales!
Kommentarer
Legg inn en kommentar