Gå til hovedinnhold

Den som kontrollerer fortiden...



Hovedpersonen i George Orwells 1984 arbeider i det såkalte Sannhetsministeriet, et departement hvis oppgave er å omskrive historien, både den nære og den fjerne, slik at den stemmer overens med den til enhver tid gjeldende politiske kurs det ledende sosialistpartiet har staket ut.


Inspirasjonen hentet Orwell selvfølgelig fra Sovjetunionen, der historien også ble hyppig omskrevet hvis politiske omstendigheter og kursendringer krevde det. Et kjent eksempel er da det ble bestemt at Lavrentij Beria skulle fjernes fra det Store sovjetleksikon etter at han ble henrettet i 1953. Alle som eide et leksikon ble da tilsendt et skriv der de ble bedt om å klippe ut den tre sider lange artikkelen om Beria og i stedet lime inn en utvidet artikkel om Beringhavet og en om biskop Berkeley. 


Kontroll over fortiden innebærer ikke bare å skrive om historien, men også ofte å utslette fysiske spor etter en fortid man helst hadde sett at ikke hadde funnet sted. Det siste året har vi sett hvordan religiøs ekstremisme kombinert med politisk antiliberalisme har forvandlet deler av Irak til et slaktehus og en rivningstomt.


Vi ser idag hvordan islamistene i ISIL tar i bruk bulldosere for å slette assyriske fornminner i Irak fra jordens overflate. Lengselen etter religiøs renhet hos disse barbarene har tidligere fått sitt utløp i massedrap og fordrivelse av religiøse minoriteter som ikke er tiltenkt noen plass i den islamske staten, som kristne og yazidier. Nå har man i tillegg begynt prosessen med å utrydde den for lengst utdødde før-abrahamittiske religiøse tradisjonen i Mesopotamia. Templer, gudebilder og andre arkeologiske artefakter som vitner om en høyt utviklet sivilisasjon årtusener før Mohammeds tid blir sett på som en trussel for det gjenopprettede "kalifatet" og må derfor fjernes fra jordens overflate. Man har virkelig et problem hvis man vil utslette fortiden i "sivilisasjonens vugge".


Vi så det samme i 2001, da Taliban sprengte og ødela Buddha-statuene i Bamiyandalen i Afghanistan. Landets buddhistiske forhistorie var en torn i øyet for det islamistiske regimet, og løsningen ble religiøst begrunnet bruk av dynamitt. 


Men det er ikke bare kommunister og islamister som anser fortiden som en så sterk trussel at dens spor helst bør fjernes og historien omskrives hvis de historiske kjensgjerninger ikke passer inn i makthavernes foretrukne narrativ. Etter sionistenes etniske renskning av den arabiske befolkningen i Palestina i forbindelse med opprettelsen av staten Israel, ble hundrevis av palestinske landsbyer jevnet med jorden for så å bli gjenoppbygget i en mer europeisk stil og gitt nye, hebraiske navn. Og som kjent er mye av den sionistisk orienterte historieskrivningen preget av et avslappet forhold til regionens virkelige fortid (se bl. a "The Ethnic Cleansing of Palestine" og "Out of the Frame" av Ilan Pappé).


Iveren etter å tenne på stavkirker blant enkelte ungdommer i Norge med antireligiøse og høyreekstreme sympatier i første halvdel av 1990-årene må også kunne sees som en manifestasjon av den samme trangen til å forsøke å skrive om historien ved å ødelegge dens fysiske etterlevninger. Fortiden må renses og forbedres for å vise vei inn i Den Nye Tid.


Felles for alle disse er ideen om at historien ikke er hugget i stein, men at den snarere er en leireklump som kan formes etter eget forgodtbefinnende. Skal man være på parti med fremtiden, er det noen ganger nødvendig å endre på, eller utslette, fortiden.


En fortid som ikke tjener nåtiden, er farlig. Da er det like greit å fjerne den. For, som Orwell sier, "den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden; den som kontrollerer nåtiden kontrollerer fortiden".


(Illustrasjon: Steve Ditko)









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib