Gå til hovedinnhold

Erobringstog og gutteleik!


Våren 1927 ble Norges første uttalt fascistiske organisasjon stiftet. Hjernen bak Den nasjonale legion var Karl Meyer. Meyer var sønn av høyesterettsadvokat og forhenværende Arbeiderparti-formann Ludvig Meyer, og hadde selv bakgrunn som løytnant i forsvaret, gentlemantyv i New York, børsspekulant, konkursrytter og forretningsmann i den juridiske gråsonen.


Dette er temaet for Terje Emberlands bok Da fascismen kom til Norge: Den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928 (2015). Det er skrevet mye om nasjonalisme, antiparlamentarisme og det anstrengte forholdet mellom arbeiderbevegelsen og borgerskapet i de turbulente 20-årene, men dette er den første boken om de første selverklærte fascister i norsk historie. I motsetning til Nasjonal Samlings mer tyskinspirerte nasjonalsosialisme, hentet Den nasjonale legion sin inspirasjon først og fremst fra Italia.


På 1920-tallet var det utbredt revolusjonsfrykt i Norge, og mange på høyresiden så på arbeiderbevegelsen som en eksistensiell trussel mot nasjonen. Det norske liberale demokratiet ble av mange ansett som impotent og ute av stand til å hamle opp med trusselen fra venstre, såvel som den vedvarende økonomiske krisen i kjølvannet av verdenskrigen. Det parlamentariske systemet kom under press, ikke bare fra sosialistene, men også fra folk med tilhørighet i de borgerlige partiene.


I Italia hadde Mussolinis fascistparti hatt stor suksess med å tvinge i kne kommunistene og samtidig få fart på økonomien. Så hvorfor ikke importere fascismen til Norge?


Karl Meyer samlet en broket gjeng bestående av jurister, journalister, rabulister og forretnings- og sirkusfolk(!) og arrangerte folkemøter, først i Oslo, og siden rundt om i landet, der det ble agitert for avskaffelse av parlamentarismen og innføring av et fascistisk diktatur. 


Meyer var en dyktig taler, og en periode var Den nasjonale legion på alles lepper. Men det gikk etterhvert opp for Meyers kamerater at "føreren" hadde tatt med seg sine tvilsomme forretningsmetoder inn i politikken. Kort sagt: økonomisk rot og politisk vakling gjorde sitt til at organisasjonen i løpet av kort tid gikk i oppløsning på en ganske spektakulær måte. Jeg skal ikke røpe for mye, men denne beretningen inneholder flere knyttneveslag, pistoler og totenschlägere enn det som er vanlig i bøker om norsk politisk historie.


Interessant nok endte Meyer opp som motstandsmann under annen verdenskrig, mens hans venstreradikale bror og kritiker Håkon meldte seg inn i NS. Sånn kan det gå.


Emberlands bok er fengende fortalt og hviler på solid kildemateriale. Det kommer noen drypp av den mer teoretiske fascismeforskningen, men det er først og fremst som fortelling denne boken skinner. Boken inneholder illustrasjoner av den formidable tegneren Steffen Kverneland.


La meg til slutt anbefale et par andre bøker av Terje Emberland med lignende tematikk: Religion og Rase: Nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945 og Det ariske idol: Forfatteren, eventyreren og nazisten Per Immerslund.

Kommentarer

  1. Arne Mørk Midtbø5. oktober 2022 kl. 11:32

    Interessant. Ukjent historie for meg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib