Gå til hovedinnhold

Den ungarske revolusjonen 1956



I disse dager er det 55 år siden Den ungarske revolusjonen, som, ledet av Imre Nagy, for en stakket stund så ut til å bringe landet ut av kommunismens jerngrep, og den påfølgende sovjetiske invasjonen, som for mange ble det endelige beviset på at kommunismen ikke lar seg forene med frihet. Den folkelige oppstanden som brakte Imre Nagy til topps i statshierarkiet hadde flere årsaker.

Nikita Khrusjtsjovs "hemmelige tale" der han tok et (riktignok svært begrenset) oppgjør med Stalins ugjerninger, nødvendiggjorde en viss grad av avstalinisering i Ungarn. Blant annet ble stalinisten Matyas Rakosi avsatt som generalsekretær i kommunistpartiet og enkelte politiske og økonomiske reformer innført. Dette kunne sees som en indirekte kritikk av partieliten. Det oppmuntret også mer radikale krefter til politisk handling. Det brøt ut demonstrasjoner som krevde ytringsfrihet og demokrati. Statuer av Stalin ble revet over ende. Og som leder ville demokratikjemperne ha den reformvillige kommunisten Imre Nagy
 
Khrusjtsjov kunne selvfølgelig ikke bare sitte og se på at det kommunistiske regimet gikk fullstendig i oppløsning og at tilslutning til østblokken var opp til hver enkelt medlemsstat. Han var fullstendig klar over at et kommunistisk statssystem ikke var forenlig med demokrati, og at kommunistpartiets maktmonopol og en vilje til å ta i bruk repressive maktmidler når nødvendig, var en forutsetning for dets videre eksistens. For en troende marxist er det utillatelig, ja rent umoralsk, å ta hensyn til folkets omskiftelige meninger når man selv sitter inne med den kunnskapen om historien og virkeligheten som er selve nøkkelen til det fremtidige idealsamfunnet. Men det var nettopp det Nagy ville. Han ville ikke oppheve det kommunistiske maktminopolet og tillate andre politiske partier, han ville til og med gå ut av Warszawa-pakten. Resultatet var som kjent sovjetisk invasjon og nedkjempelse av de revolusjonære krefter i Ungarn. Over 2500 ungarere ble drept i kampene og mer enn 200 000 flyktet fra landet. 22. november ble Nagy arrestert, og i 1958 ble han dømt i en hemmelig rettssak og hengt.
 
På tross av sin liberalitet og motstand mot Sovjetunionen, forble Nagy en troende marxist og anså seg som kommunist. Men han mente at kommunismen måtte ha en folkelig legitimitet. Han ble en tragisk helt som ville det rette og som gikk til grunne takket være en forfeilet forståelse av fiendens ideologiske drivkraft. Men ånden fra revolusjonsdagene i 1956 slumret blant de intellektuelle i Øst-Europa frem til 1968, da Alexander Dubceks "sosialisme med et menneskelig ansikt" fikk blomstre i Tsjekkoslovakia våren og sommeren 1968. Men også der ble drømmen knust av sovjetiske stridsvogner. 

Mikhail Gorbatsjovs ideer om glasnost og perestroika var nok et ekko fra Den ungarske revolusjonen. Men i marxisme-leninismens hjemland nådde ideene om frihet og menneskelighet innenfor rammen av en sosialistisk stat, sin logiske fullbyrdelse - regimets sammenbrudd. Gorbatsjovs demokratiske reformer sprengte det kommunistiske ettpartisystemet, og et nytt kapittel i det russiske folks historie ble innledet.
 
 Det ironiske er at det var Khrusjtsjov som hadde innført de reformene som gjorde den ungarske oppstanden mulig. Han avviklet det stalinistiske terrorregimet og innledet vidtgående reformer både økonomisk og kulturelt i retning av større åpenhet - det såkalte tøværet. Khrusjtsjov tømte også konsentrasjonsleirene og begrenset det hemmelige politiets rolle i samfunnet. Resultatet var et samfunn langt mindre preget av vold og represjon enn under Stalin. Men han satte grensen ved demokratiet. Interessant nok førte Khrusjtsjovs forholdsvis liberale kommunisme til mindre stabilitet og dårligere levekår blant folket. Først under Leonid Bresjnev autoritære "nystalinisme" økte levestandarden.
 
Moralen her må være at kommunisme (eller "reelt eksisterende sosialisme", som regimene selv kalte det) fungerer, men bare hvis man er villig til å ta i bruk tilstrekkelig brutale virkemidler. Men bare for en tid. Til slutt går statskassen tom, og da er det ingen vei utenom de frie markedskrefter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...